Järnkorset med extra allt

Eftersom jag skrev om den högst dekorerade brittiske (nåja) soldaten under andra världskriget igår så måste jag i rättvisans och demokratins namn även behandla den andra sidan.

Alla som vet det allra lilla minsta om militärhistoria, eller har sett vilken Hollywood-film som helst som utspelar sig under andra världskriget, känner till järnkorset. Det instiftades redan 1813, under Preussens befrielsekrig mot Napoleon, men är förstås mest känt från det nazistiska styret. (Fast faktum är att det delades ut fler järnkors under första än under andra världskriget, över 5 miljoner jämfört med drygt 3 miljoner)

bmekii

Gissa tidsperioden

Som med så mycket annat under den nazistiska eran så gick det en sorts inflation även i utmärkelsen av tapperhet under strid. Fast rent objektivt får man erkänna att i denna destruktiva idrottsgren var tyskarna framstående.  Den lägsta nivån var andra klass och av denna delades det ut så många att det hade räckt att tillverka ett slagskepp eller två. Går vi uppåt hittar vi förstås första klass och sedan riddarkorset med en massa tillägg. Det allra finaste var riddarkorset av järnkorset med gyllene eklöv, svärd och diamanter. Den militära motsvarigheten till kebabpizza med extra allt.

bmrkelsbgold

(Det fanns en julgransvariant också och den fick förstås Herman Göring, nazitysklands egen korsning av hela familjen Kardashian med Kanye West)

Det finaste järnkorset tilldelades bara en enda person och det var den här killen.

8451e8bd-6c70-4e74-b4f5-3a8bac45acab

Hans-Ulrich Rudel (1916-1982) gick in i Luftwaffe 1936, flög en del spaningsuppdrag under erövringen av Polen men började sin resa mot berömmelsen när Tyskland anföll Sovjet i juni 1941. Han flög en Junkers 87, mer känd som Stuka och alldeles särskilt flygplanets version G, som såg ut så här.

440px-bundesarchiv_bild_101i-646-5184-26,_russland,_flugzeug_junkers_ju_87_edit_1

JU 87G, Kanonenvogel

G-varianten, ”Kanonfågeln”, var försedd med två automatkanoner påhängda under vingarna och den användes främst för att förstöra stridsvagnar och andra fordon. Och om det var någon som var överjävligt bra på det så var det Hans-Ulrich Rudel. Han flög 2.530 uppdrag, förstörde 519 stridsvagnar, sänkte ett slagskepp och vann 51 luftstrider. Bland annat.

Den 1 januari 1945 tog han emot det finaste järnkorset från Hitler personligen. Den 8 februari blev han nerskjuten för 32:a gången (!) och fick ena benet amputerat under knät. 25 mars var han i luften igen och hann slå ut ytterligare 26 stridsvagnar innan kriget tog slut.

Efter kriget flyttade Rudel till Sydamerika, var rådgivare för uppbyggnaden av Argentinas flygvapen, umgicks med Josef Mengele och andra överlevande nazistäckel och hela telefonkatalogen av sydamerikanska diktatorer. 1953 flyttade han tillbaka till Västtyskland och inledde en misslyckad politisk karriär för diverse högerextrema försök till partier.

Sammanfattningsvis kan man säga att Hans-Ulrich Rudel var den mest framgångsrike markmålspiloten genom alla tider men tyvärr också en obotlig nazist.

Det är tveksamt om han som tysk och ärkenazist hade mycket till humor, utom möjligen i det faktum att han lyckades vara gift tre gånger och att alla hans tre fruar hette Ursula.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s