I brytningens tid

Ni har förstås undrat hur det går med nästa del i Lövberga-serien, ”En vilsen själ”, så här kommer en rykande färsk uppdatering.

  • Den 22:e april skickade jag manuset till redaktör Åsa. Det var nästan 118.000 ord som gick iväg.
  • Den 17:e maj fick jag tillbaka manusbunten, fullklottrad med detaljkommentarer men inte nästan inga synpunkter på handling, karaktärsutveckling eller gestaltning.
  • Den 11:e juni skickade jag tillbaka manuset med (nästan) alla kommentarer åtgärdade och diverse allmänna råd genomfunderade och hanterade. Jag var klar med sisådär 95 % av arbetet redan en vecka tidigare men sen blev jag överfallen av det övriga livet. Nu var det bara 110.000 ord kvar, alltså hade jag strukit 6 % av textmassan i redigeringen.
  • Dagen därpå, den 12:e juni, kom Åsa tillbaka och sa att allt såg bra ut. Hon hade en knapp handfull specifika frågor kring hur jag hanterat några saker hon påpekat tidigare. Efter att jag svarat på dom gick manuset till sättning.
  • Och idag kom resultatet. Som det ser ut just nu, före korrekturläsning, så är En vilsen själ 400 sidor, jämfört med 414 för Ett bräckligt liv.

Nu har jag och korrekturläsaren till måndag 26:e juni på oss att gå igenom texten. Det som hittas ska föras in i texten, brytningen kontrolleras och sedan får omslaget en sista omgång så att allt stämmer ihop. Första veckan i juli görs en så kallad ”idiotkoll” när en eller flera personer som inte varit inblandade i arbetet ser över allting för att upptäcka såna där pinsamma saker som att titeln är felstavad på omslaget eller att kapitlen är felnumrerade. Sånt händer nämligen. Om ni bara visste hur många gånger jag skrivit ”En skräva hopp” och ‘”Margreta” 🙂

Senast fredag den 7:e juli går tryckorginalet iväg till tryckeriet och jag antar att texten också kommer att gå iväg för inläsning någon gång direkt efter ledigheterna.

För att hålla grytan kokande tog jag ett par bilder på bokens första och sista meningar (Det finns ett slutord också men det är ju inte en del av berättelsen)

Första

Så här börjar En vilsen själ

Sista

Och här tar det slut

Ett litet avslöjande om sånt som kan ligga bakom. För bokens första kapitel ville jag att huvudkaraktären skulle utsättas för diverse händelser som ska leda fram till en viss sinnesstämning. Men hur skulle jag börja?

Då kom jag att tänka på en före detta kollega som en gång drev ett mindre byggföretag. Han försökte införa ordningen att de byggare han anlitade själva skulle ansvara för att köpa in allt de behövde, som byggledare trodde han att han då skulle kunna ägna sig åt att samordna folk istället för att åka runt stan på jakt efter … till exempel spik.

Det hann gå ett par dagar innan snickaren ringde och sa ”Vi har slut på spik”. Och det var precis den känslan jag var ute efter, samma uppgivenhet som min gamle kollega kände över att vissa människor inte ens förstår problemet med att lämpa över ansvaret på någon annan.

Så kan det vara. Inledningen till ett kapitel som utspelar sig i augusti 1633 kan komma från en gammal kollega som drev byggfirma på 90-talet.

 

One thought on “I brytningens tid

Kommentera

