På Sveriges nationaldag

Idag klockan 15 börjar firandet av nationaldagen hemma i Björsäter. Start på ett av världens minsta torg med det geniala namnet Byxficketorget (jag vet, vi är sådär roliga helt naturligt i Björsäter) och en kort marsch uppför backen till kyrkan. I år har jag fått den stora äran att hålla det så kallade högtidstalet. Jag tänker prata om att det råkar vara nästan på dagen 40 år sedan jag satt i samma kyrka och sjöng ”Den blomstertid..” när jag slutade 6:e klass. Och jag tänker prata om att mycket har ändrat sig under de här 40 åren och inte bara till det bättre och hur man kanske skulle kunna angripa problemen genom att se på världen lite mer enkelt och pragmatiskt. Ungefär som vi Björsäters-bor brukar göra.

18768520_1450431118328739_3375463206750397394_o

Annars har jag ägnat det mesta av helgen åt att redigera. Jag har gått igenom alla redaktör Åsas kommentarer och har bara ett par mer generella råd att fundera igenom och kanske göra något åt. När jag började hade jag ett manus på 118.000 ord och nu är jag nere på lite knappt 110.000 ord. Det innebär att den fjärde boken kommer att bli lite kortare än den tredje, faktiskt den kortaste hittills.

Men förtrösta icke. Tillåt mig att citera redaktör Åsa: ”Jag tycker att du har lyckats bygga upp en mycket bättre spänning och dramatik i den här (boken)”

Jag kan nog faktiskt hålla med. Jag har lyckats få till några riktiga dräparkapitel där tårar kommer att rinna, nävar knytas och ögonbryn åka både upp och ner. Så det är bara att bita ihop och hålla ut till september.

Jag önskar er alla en bra nationaldag. Vi har anledning att fira. Gör det!

 

One thought on “På Sveriges nationaldag

  1. Låter underbart! Jag var med en kompis i Valla och vloggade 😛 BTW jag vet att en person köpte en av dina pocket pga min video 😉 Varse go 😛 Ha en bra helg!

Kommentera

