Storytel och en titt in i framtiden

OK, jag erkänner. Ibland går jag in på Storytel och kollar kommentarerna på mina böcker. Och glädjande nog är det nästan bara väldigt positiva utlåtanden. Naturligtvis finns det några som inte gillar uppläsaren eller sättet jag berättar, med hopp mellan händelser och ofta över tid. Och så är det förstås. Smaken är olika och något kan vara hur bra som helst men jag gillar det i alla fall inte. Spelar ingen roll om det är världens bästa te, jag är en kaffe-kille. Hunden får vara gullig till tårarnas gräns, jag väljer katter alla dagar i veckan.

Men det mesta är väldigt positivt. Och så kommer det en sån här kommentar:

55 minuter kvar och jag mår lite halvdåligt… av en förunderligt mixad känsla av stor bokförälskelse och grym oro. -Förälskelse pga serien som gått från bra (typ 4 stjärnor) till svinbra (typ 8 stjärnor), och oro för att det kanske inte kommer en fortsättning på alla spännande trådar! Efter andra halvan av den här 3e boken känns det som att den här serien borde innehålla minst 6 böcker till, innan allt knyts ihop i en sista 10e bok. Hoppas!

Det roliga är att det faktiskt är precis det här jag tänkte ägna lite tid åt i sommar. Jag har aldrig planerat handlingen mer än en bok i förväg. Det är klart att jag haft vissa tankar med hur det ska gå för en karaktär men jag har också låtit händelserna ta sina egna vägar. Nu, med snart fyra böcker i hyllan, har jag kommit till en punkt där jag behöver tänka igenom hur jag ska gå vidare.

Ibland får jag frågan hur många böcker jag tänker skriva om syskonen från Lövberga. Jag har alltså inte haft någon plan men jag brukar svara med exemplen att Sjöwall/Wahlöö skrev tio böcker om Beck (åtminstone de första böckerna var helt klart litterärt banbrytande och håller fortfarande en mycket hög kvalitet) och att Guillou skrev tio böcker om Hamilton (som också var banbrytande, kanske inte litterärt men definitivt genre-mässigt. Sen blev det ju några böcker till men i grunden var det tio böcker).

Så, alltså. I sommar tänker jag läsa på historien och fundera på hur jag skulle kunna bära mig åt för att det ska bli tio böcker. Vad sen förlaget tycker om den idén vet jag inte, men om ni vill läsa mer så får ni gärna hjälpa till genom att rekommendera berättelsen för andra.

Vill ni veta en sak? I ärlighetens namn har jag förstås haft en del lösa tankar om hur jag skulle kunna avsluta en sådan serie. Och jag tror faktiskt att jag vet vilken den avslutande scenen ska vara, exakt vilken dag det kommer att vara och vilka två personer som får de avslutande replikerna. Den ena kommer att vara en av mina huvudkaraktärer och den andra har ni redan träffat på men mer än så tänker jag inte säga.

Medan ni njuter av solen fortsätter jag redigera den fjärde boken.

En vilsen själ f

One thought on “Storytel och en titt in i framtiden

Kommentera

