En riktigt bra mejl-dag

En del dagar är mejl-skörden bättre en andra och det här var definitivt en sådan dag.

Först kom det ett mejl från en läsare som på fullt allvar skrev så här:

”Läser 3e delen nu och vill inte att serien ska ta slut!!
Fantastisk berättelse och du är en mästare på att beskriva i text deras ansiktsuttryck och kroppshållningar när de talar eller ser på varandra. Har tidigare försökt att läsa/lyssna på historier från förr men bara tyckt att det varit besvärligt. Tror det har med tonerna i texten att göra. Din berättelse är som en enda stor orkester, fioler som skyndar, piano som sörjer, gitarrer som älskar och trummor som slåss.
Om du skriver 100 delar så lovar jag att läsa dem alla – med glädje! Dina böcker tillför ett rus, en kärlek i mitt liv.
Tack för den tid och det arbete det innebär för dig! Bra jobbat! Ser fram emot 4e delen och alla där efter!”

Och sen spikades det att jag får besöka biblioteket i Malmslätt i höst, 21 november närmare bestämt. Jag har faktiskt flera beröringspunkter med den lilla orten Malmslätt, några kilometer utanför Linköping. Jag gjorde lumpen på A1 i Linköping men just det året renoverade man några av kasernerna inne på regementet. Det kompani jag tillhörde inkvarterades därför ute på Malmen, som varit samlingsplats för Östergötlands militärer sedan 1500-talet, som var det svenska militärflygets vagga och som fortfarande har militär anknytning med Helikopterflottiljen och ett av Sveriges bästa museer, Flygvapenmuseet.

Som avslutning på mejl-skörden fick jag ett sammanfattande utlåtande från redaktör Åsa. Så här skrev hon inledningsvis (jag har redigerat bort texten inom parentes där Åsa räknar upp några riktigt gripande scener):

”Tack för härlig läsning! Jag gillade ju ditt förra manus, men den här gången tycker jag nog att du har lyckats ännu lite bättre. Du har verkligen tagit fasta på att utveckla dina karaktärer och genom dem skildrar du historien, inte tvärtom. Jättefint är det verkligen. Du har också en bra balans mellan karaktärerna och just när man som läsare undrar hur det går för den och den karaktären så dyker de upp. Förra gången vi arbetade ihop hade jag ju en del kommentarer som handlade om just balans och perspektiv, det slipper du nu! Du har många gripande scener (…) och jag kom på mig själv med att ha tårar i ögonen många gånger under läsningen. Så jag är säker på att andra läsare kommer att drabbas hårt av dina karaktärers öden.”

Efter berömmet kom det förstås en lång radda med kommentarer och förslag till förbättringar och det ska jag sätta tänderna i med start i helgen. Men jag får nog säga att jag kunde ha haft ett bra mycket sämre utgångsläge.

One thought on “En riktigt bra mejl-dag

Kommentera

