Bokrecension: Ett halvt år, ett helt liv

Mitt skrivande har haft den dåliga effekten att jag läser alldeles för lite. På min väg genom Stockholms bilköer brukar jag lyssna på böcker, men det är ändå inte samma sak när man verkligen vill ta till sig en text. Men nu slog jag till och läste en bok och det visade sig vara ett bra beslut.

I veckan var jag på ett litet event som Hoi anordnade tillsammans med Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan. Jag gick dit för att lyssna på Magnus Ernström och köpa hans bok ”Ett halvt år, ett helt liv”. (Anne Liljeroths ”På andra sidan gatan” hade jag redan köpt, förstås)

”Ett halvt år, ett helt liv” är berättelsen om den nordiska (huvudsakligen svenska) FN-bataljon som skickades ner till kriget i Bosnien 1993-95. Ernström skildrar händelserna under det första dramatiska halvåret, främst ur sin egen synvinkel men även de viktigaste händelserna där han inte själv var med och då med hjälp av ett gediget research-arbete.

Jag hade nöjet att hinna prata en del med Magnus innan själva eventet och förutom att han är en mycket sympatisk person så hade vi en intressant diskussion om en del saker vi bägge funderat mycket på och som i någon sorts mening kokar ner till frågan om vilket samhälle vi vill leva i.

Jag påstår nämligen att boken handlar om det, i grund och botten. Det är en välskriven och mycket spännande berättelse om hur unga grabbar under ledning av den otrolige översten Ulf Henricsson åker ner till det förvirrade helvete som var Bosnien under inbördeskriget, hur oerfarna, svenska värnpliktiga vågar stå upp mot ondskan där professionella soldater från andra länder fegar ur och gömmer sig bakom byråkratin. Det är en lysande skildring av hur den grabbiga och ärligt talat rätt barnsliga ”livet-på-luckan”-världen möter kriget, det som den faktiskt var till för att förbereda oss på, alla vi som tog oss igenom den abstrakta tillvaron av sängbäddande, skoputs, vapenvård och obeskrivlig leda.

Boken handlar om något som inträffade för drygt 20 år sedan men jag tycker den borde läsas av alla som ägnar sig åt att debattera dagens frågor.

För det här är en berättelse om svenska värden som vi ska vara alldeles förbannat stolta över, som vi ska vårda och dela med oss av till de nya svenskar som kommer hit. Vi har faktiskt en tradition av att hävda rättvisa över godtycke, att värdera människors insatser oavsett ursprung, att stå emot korruption och gangstervälde och att lösa konflikter genom medling hellre än våld. Och så är vi bra på samhörighet, detta enkla som vi tar för självklart tills man kommit ett stycke ut i den stora världen.

Jag tycker du ska läsa den här boken och om du vill får du läsa den bara för att den är spännande och lättläst, i ordets allra bästa betydelse. Men helst vill jag att du läser den och sedan funderar på hur du vill att vårt samhälle ska förhålla sig till ondskan, till allt som hindrar vanligt hyggligt folk från att leva goda liv, oavsett om det är mobbning, brottslighet, religiös intolerans, ojämlikhet eller hot från främmande makt.

Annonser